
14.10.2020 (Webnoviny.sk) - V septembri zverejnila celosvetová podnikateľská koalícia Business for Nature výzvu, ktorú podpísalo viac ako 560 firiem z celého sveta naprieč všetkými odvetviami. Signatári prízvukujú, že príroda by mala byť stredobodom záujmu a vlády by sa mali snažiť o takú politiku, vďaka ktorej budú môcť vyvíjať viac aktivít na boj proti klimatickej zmene už v tomto desaťročí. Bez tohto úsilia nebude podľa nich možné udržať rast globálnej teploty pod 1,5 °C v porovnaní s predindustriálnou érou, ako sa jednotlivé krajiny zaviazali v Parížskej dohode o zmene klímy. Viaceré z týchto spoločností pôsobia aj na Slovensku. Miestne pobočky často okrem podpory globálnych ekologických aktivít vstupujú do lokálnych projektov.Podpora biodiverzity na Slovensku
Takýmto príkladom je spoločnosť Veolia, ktorá u nás rozbehla viacero projektov zameraných na ochranu a podporu biodiverzity. Peter Martinka, country manažér Veolia na Slovensku, k podpisu výzvy Business for Nature hovorí, že "Téma biodiverzity je pre spoločnosť Veolia jeden z dlhodobých záväzkov a súčasťou všetkých procesov v našej spoločnosti je zodpovedné správanie voči životnému prostrediu." Veolia ako prvá firma u nás pretvára technický areál čistiarne odpadových vôd podľa princípov biodiverzity. V spolupráci s nadáciou Ekopolis vzniklo jazierko, ktoré využíva dažďovú vodu z blízkej budovy, pribudli búdky pre viaceré vtáčie druhy aj hniezda pre belorítku domovú. V Brezne sa firma snaží o revitalizáciu pôvodných druhov rýb v areáli čistiarne odpadových vôd a ich následné vypúšťanie do vodných tokov prebieha v spolupráci so Slovenským rybárskym zväzom. "Chovom pôvodných druhov rýb, napríklad jesetera malého, podporujeme zachovanie biodiverzity vo vybraných vodných tokoch," dodáva Peter Martinka.Ochrana a obnova lesov
Medzi signatármi výzvy Business for Nature je aj VELUX, dánsky výrobca strešných okien, ktorý má jeden zo svojich výrobných závodov v meste Partizánske. Tu sa okrem iných opatrení na ochranu klímy zameriavajú na elimináciu odpadov a ich ďalšie využitie. "V Partizánskom sme zaviedli prevádzkové opatrenia, vďaka ktorým sme zvýšili množstvo recyklovaných plastov o 50 ton ročne, čo má vplyv aj na zníženie emisií skleníkových plynov. Najefektívnejšie ekologické iniciatívy však máme za hranicami Slovenska," hovorí Dagmar Plevačová, generálna riaditeľka spoločnosti VELUX pre Českú republiku a Slovensko. K povšimnutiahodným iniciatívam firmy VELUX patrí záväzok eliminovať nielen budúcu, ale aj historickú uhlíkovú stopu od založenia v roku 1941. "Zaviazali sme sa prevziať zodpovednosť nielen za naše budúce emisie CO2, ale aj za tie minulé, a to prostredníctvom zachovania a obnovy neoceniteľných prírodných lesov," vyjadril sa k záväzku David Briggs, generálny riaditeľ skupiny VELUX. V nasledujúcich dvoch dekádach bude firma v spolupráci s WWF (Svetový fond na ochranu prírody) investovať do projektov v oblasti ochrany lesov a biodiverzity. Prvé dva budú realizované v Ugande a Mjanmarsku.Zákaz jednorazových plastov a dôraz na recykláciu
Podobne vníma podporu obehovej ekonomiky a biodiverzity spoločnosť Schneider Electric, ktorá pôsobí v sektore manažmentu energií a automatizácie. Spoločnosť sa zaviazala, že do roku 2025 zdvojnásobí podiel recyklovaných plastov vo svojich produktoch a zakáže jednorazové plasty vo všetkých prevádzkach po celom svete. Okrem radikálneho obmedzenia plastov od roku 2012 Schneider Electric kontinuálne zvyšuje množstvo zhodnoteného odpadu z 8 % na 95 %. To znamená, že 193 prevádzok po celom svete v minulom roku nevyprodukovalo odpad určený na skládku. "Na zmeny, ktoré prináša klimatická kríza, sa nedá pripraviť zo dňa na deň. Spoločnosti a krajiny, ktoré adaptujú svoju infraštruktúru, budú mať v budúcnosti oveľa väčšie šance prosperovať ako tie, ktoré stále investujú do zastaranej ekonomiky náročnej na zdroje," hovorí generálny riaditeľ Schneider Electric pre Slovensko, Jaroslav Uhlík.Redukcia odpadov, ale aj edukácia zákazníkov
V boji proti klimatickým zmenám prijíma ďalšie riešenia aj IKEA. "Boj proti klimatickým zmenám si vyžaduje rýchle riešenia, preto si spoločnosť Ingka Group dala za cieľ edukovať o redukcii plytvania potravinami a vodou či znižovaní spotreby energie a umožniť ľuďom, aby si vytvorili udržateľnejšie domácnosti prostredníctvom našich výrobkov za dostupné ceny. Globálne sa zameriavame najmä na prechod na obnoviteľnú energiu, znižovanie a redukovanie odpadov z našich obchodných domov a prechod na recyklovateľné materiály a do roku 2025 chceme doručovať našim zákazníkom zásielky výhradne elektromobilmi. Vo všetkom, čo robíme, musíme brať ohľad na udržateľnosť," približuje Vladimír Víšek, manažér pre udržateľnosť IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko. Informačný servis
Zdroj: Webnoviny.sk - Globálne značky prijali výzvu proti ničeniu životného prostredia © SITA Všetky práva vyhradené.
Súvisiace články:

Lipšic prirovnal útoky na špeciálnu prokuratúru a políciu k ruskej propagande, cieľom je vraj vyvolať zmätok

Bulhar odvliekol ženu do hotela na Donovaloch a znásilnil ju, na recepcii nechala zúfalý odkaz