Filmy / 24. február 2017

Recenzia: Sex, alkohol a rokenrol v novom českom muzikáli Muzzikanti

Slovenský režisér Dušan Rapoš známy najmä trilógiou Fontána pre Zuzanu má na svedomí nový muzikál, prvý film, ktorý sa natáčal v Těšínskom Sliezsku. Ak však očakávate klasický lineárny romantický príbeh s priemernou hudobnou produkciou, budete milo prekvapení.

Úvodné foto: Three Brothers Production

Robin (Patrik Děrgel) so svojimi kamarátmi majú sen preraziť na českej rockovej scéne. Jediný kto si ich všimol je zhasínajúca popová hviezda Michael Boss (Martin Dejdar). Ich skladby ponúkne producentovi Doktorovi Schwartzovi (Maroš Kramár), ktorý dáva Michaelovi poslednú šancu vrátiť sa na hudobnú scénu.

Schwartz posiela mladú kapelu spolu s Michaelom, svojou dcérou (Sara Sandeva) a bodygardom Béďou (Petr Šiška) do horského kempu, ktorý prevádzkuje Izzi (Pavel Kříž), bývalá rocková hviezda, ktorá po autonehode odišla do ústrania, a jeho priateľka Klára (Michalina Olszańska), bývalá narkomanka, ktorá odišla od mamy a otca nepozná. Keď Michael Boss postupne ukazuje Robinovi ich rockové piesne v popovom šate, prestáva sa im to páčiť.

Počas pobytu v horách mladá kapela hráva rockové koncerty v Izziho klube bez vedomia Michaela a získavajú si svojim talentom Izziho priazeň. Spokojnosť s komornými koncertmi strieda hnev na Michaela za pokazené rockové skladby. Ten im však dá najavo, že ich platí a ak sa chcú niekam dostať, budú robiť to, čo im povie. Vzťahy v kempe sa začínajú prehlbovať a Robin s Klárou sa zbližujú, čo Izziho pozornému oku neunikne.

V konečnom dôsledku je hlavnou dejovou líniou práve vzťah Robina a Kláry, paralelne s cestou kapely za slávou. Tá sa však v jednom momente zastaví - keď príde na kontrolu Doktor Schwartz a nájde svoju dcéru v posteli s Robinom. Vyhodí ho z kapely, pričom odozva na seba nenechá dlho čakať a ostatní chalani odchádzajú spolu s Robinom. Uchýli ich farár (Norbert Lichý) spolu s kaplánom (Peter Cmorik) za to, že im pomôžu s opravou kostola. Medzičasom Izzi dohovára Doktorovi Schwartzovi, aby nad Robinom ešte nelámal palicu.

Petr Šiška Foto: Three Brothers Production

Zabudnite na predvídavosť

Na scenári filmu okrem Dušana Rapoša pracoval hlavne Petr Šiška. Aj keď je charakterizovaný ako hudobná romanca, romantika je potlačená za erotiku, nie však úplne vulgárnu, v jednom prípade až vtipnú. Veľkým plusom je, že okrem hlavnej línie sa vo filme objavujú scény, ktoré odhaľujú život a odkrývajú vnútro vedľajších postáv, čo vtiahne diváka do deja ešte viac. Niektoré vedľajšie postavy a scény sú však úplne zbytočné a film by sme si vedeli predstaviť aj bez scény na benzínke či bez strateného nemeckého parašutistu.

Ďalším plusom je fakt, že ak ste pri filmovej produkcii v našich končinách zvyknutí na priehľadnosť a predvídavosť deja, dokonca v takej miere, že viete, čo sa chystá postava povedať, tu sa vám to pravdepodobne nestane.

Zaujímavými boli komiksy, ktoré nahradili niektoré scény, a tie boli vyjadrené expresívnejšie, akoby boli klasicky hrané. Nanešťastie sa komiksové scény kdesi v polovici filmu vytratili a vrátili sa na plátno až na konci, čo nebolo veľmi šťastné riešenie.

Rovnako nešťastné boli aj odkazy na Fontánu pre Zuzanu. Snímka je už dávno zabudnutá a vracať sa takýmto štýlom do minulosti je viac na škodu, než na úžitok.

Filmové plátno ovládli ženy

Veľmi citeľný je rozdiel medzi ženským a mužským hereckým obsadením. Nežnejšie pohlavie pánov prevalcovalo, hlavne Michalina Olszańska predviedla maximálne uveriteľný herecký výkon a charakter postavy držala celý čas. Typická rockerka, ktorá viedla búrlivý život so silným otcovským syndrómom. O tom svedčí aj fakt, že sa zamilovala do rockovej legendy za zenitom.

Michalina Oslzańska Foto: Three Brothers Production

Martina Adamcová, ktorá stvárnila Robinovu mamu, za malú chvíľu na plátne ukázala typickú goralskú matku, tvrdú a zároveň citlivú, až by ste ju najradšej objali.

Aj keď to herečky zvládli lepšie ako herci, úplne najlepší herecký výkon podal Pavel Kříž v úlohe Izziho, ktorý bol maximálne presvedčivý a každú emóciu ste mu mohli vyčítať z tváre.

Avšak, čo sa týka rockovej kapely, okolo ktorej sa celý film točí, výber hercov zlyhal. Patrik Děrgel bol celý čas jednotvárny a nudný a emócie prejavoval na herca až príliš skromne, čo platí v podstate pre všetkých hercov, ktorí tvorili kapelu.

Kapela Foto: Three Brothers Production

Nadštandardná hudobná tvorba

Výrazným prvkom filmu je hudba, ktorá je v porovnaní so súčasnou českou a slovenskou tvorbou mimoriadne nadštandardná a stoja za ňou mená ako Lešek Wronka, Jaromír Nohavica, Marta Jandová, Peter Cmorik, Roman Izzi Iziáš, skupina Doga či Kollárovci. Spojenie ľudových melódií, nového rocku a Nohavicovho folku je také čarovné a ľahké, že nebudete veriť, že je to hudobná produkcia z nášho okolia. Tvorcovia sa snažili nájsť v Česku rockový hlas, čo sa im nepodarilo a tak väčšinu piesní naspieval Peter Cmorik a zvládol to excelentne. Ak ste doteraz o jeho talente pochybovali, po zhliadnutí Muzzikantov snáď nebudete.

7/10

Július Tamáš

Čítaj slovenské správy pohodlne aj v mobile. Stiahni si aplikáciu Slovak news reader